Neurologisella potilaalla on hermoston toimintaan liittyviä puutosoireita. Oireena voi olla esimerkiksi osittainen halvaustila. Neurologiset oireet voivat alkaa äkillisesti tai kehittyä ja pahentua hiljalleen ajan myötä. Osa neurologisista potilaista vaatii pikaista leikkaushoitoa, kun taas osa hoidetaan konservatiivisesti ilman kirurgisia toimenpiteitä. Yleisimpiä neurologisia sairauksia koirilla ovat välilevytyrä, nikamien rappeutuminen, selkäydinkanavan ahtautuminen, selkäydininfarkti ja erilaiset nikamamurtumat.

Neurologiset potilaat saavat usein fysioterapiasta merkittävän hyödyn, joissain tapauksissa aktiivinen fysioterapia on sairauden ainoa hoitomuoto. Fysioterapia aloitetaan ja toteutetaan aina hoitavan neurologin tai ortopedin antamien rajoitusten ja ohjeistusten mukaisesti.  Fysioterapian tavoitteena on palauttaa koiran toimintakyky mahdollisimman normaaliksi, jotta se suoriutuisi hyvinvoivana päivittäisistä toimista.

Merkittävin osa kuntoutuksesta tapahtuu kotona fysioterapeutin antamien ohjeiden mukaisesti. Kuntoutus vaatii omistajalta tiivistä sitoutumista hoitoon, sillä neurologisen potilaan kuntoutuksen oikea-aikaisuus on tärkeää.

Kuntoutusjaksot ovat usein pitkiä ja joissain tapauksissa ne jatkuvat läpi koiran loppuelämän. Kuntoutusta suositellaan jatkettavaksi niin pitkään, kunnes koira on toiminnallinen. Välilevytyräleikkauksen jälkeen neuraalikudoksen elpyminen voi olla alkuun nopeaa, mutta kokonaisuudessaan toipuminen vie pitkiäkin aikoja. Mikäli koiran kanssa suunnitellaan paluuta urheiluharrastukseen, tulee lajikohtaiseen harjoitteluun palata erityisen maltillisesti ja annettujen suositusten mukaisesti.

Joomla templates by a4joomla