Kuten ihmisenkin, myös koiran ikääntymisprosessiin vaikuttavat useat tekijät. Ikääntymiseen liittyy usein kroonisia sairauksia, jotka vaativat jatkuvaa hoitoa ja omistajalta loppuelämän sitoutumista. Ikääntymisen myötä lihakset ja luut menettävät massaansa. Hermoston ja koko kehon toiminta muuttuu, paranemisprosessit hidastuvat. Ikääntymisen tuomia muutoksia voivat nopeuttaa muun muassa ylipaino ja fyysisten aktiviteettien puute.

Moni veteraani-ikäinen koira hyötyy fysioterapiasta ja saa sen myötä lisää laadukkaampia kilometrejä eläkepäiviinsä. Fysioterapian tavoitteina ovat nivelliikkuvuuden kohentaminen, lihasvoiman ja – kestävyyden lisääminen, painon- ja kivun hallinta sekä liikkumiskyvyn laadun ja toimintakyvyn kohentaminen. Ikääntyneen koiran kuntoutus aloitetaan aina sellaiselta tasolta, jonka koira sietää. Lähtökohtaista toimintakykyä rakennetaan eteenpäin asteittain, koiran voinnin sallimissa rajoissa. Fysioterapeutti antaa neuvoja päivittäisen liikunnan ja harjoittelun suhteen. Ikääntyneen koiran harjoittelun tulee olla tasaisesti koiran arkeen jaoteltua, voimakkaammin kuormittavia piikkejä välttäen.

Yksi yleisimmistä vanhan koiran tuki- ja liikuntaelinsairauksista on osteoartriitti. Sairaus vaurioittaa nivelten toimintaa, mistä on seurauksena koiran muuttunut kyky liikkua ja toimia. Osteoartriitin eteneminen voi johtaa oravanpyörään, missä kipu, alentunut fyysinen aktiivisuus, jäykkyys ja lihasvoiman heikkeneminen voimistavat toinen toisiaan. Samanlaisen epämiellyttävien tuntemusten oravanpyörän voi saada aikaan myös monet muut sairaudet.

Ennen iäkkään koiran fysioterapian aloittamista voi olla tarpeen käydä eläinlääkärin tarkastuksessa yleisen voinnin kartoittamiseksi.

Joomla templates by a4joomla